Konserwatywny liberalizm, leseferyzm, minarchizm, merytokracja.

Siedem podstawowych zasad propagandy (tzw. Zasady Hasbary)

//Siedem podstawowych zasad propagandy (tzw. Zasady Hasbary)

Siedem podstawowych zasad propagandy (tzw. Zasady Hasbary)

Siedem podstawowych zasad propagandy (tzw. Zasady Hasbary):

1. Name Calling (negatywne nazewnictwo) – próba trwałego przypisania jakiejś osobie lub idei negatywnego symbolu czy atrybutu. Najważniejsze jest powtarzanie dokładnie tych samych słów (np. przymiotników) w odniesieniu do konkretnych celów. Przykład z naszego podwórka: patriota = faszysta, neonazista, nazista, antysemita, kibol etc.

2. Glittering Generality (lśniący ogólnik) – polegająca na trwałym łączeniu opisu działań z pojęciami cenionymi powszechnie (np. „wolność”, „cywilizacja”, „demokracja”, „nauka”, „równość” itd.). Przypomina się też techniki zwalczania „lśniącego ogólnika”, gdyby stosował go przeciwnik, np. „demokratyczny Izrael”, „zachodnia cywilizacja Izraela”, „palestyńscy terroryści”.

3. Transfer (przeniesienie) – przypisanie prestiżu jakiegoś autorytetu bądź idei czemuś innemu (nam – jeśli jest pozytywny, przeciwnikom – jeśli negatywny).

4. Testimonial (świadectwo szacunku) – wciąganie (najczęściej cytowanie) popularnych gwiazd czy osobistości do publicznego poparcia odpowiedniego stanowiska. Cytaty nie muszą być rzetelne – mało kto je sprawdza.

5. Plain Folks (zwyczajni ludzie) – czyli prezentowanie jak największej ilości odpowiednich poglądów jako ogólnie przyjętych, wychodzących prosto „z uczciwego ludu”. Mówca zdaje się być „swojakiem”, kimś zupełnie takim jak my.

6. Fear (strach) – metoda „albo mnie nie posłuchacie, albo stanie się coś strasznego”. Grożenie, np. prokuraturą, pobiciem itp. Podaje się też przykłady technik, które mogą rozbroić tę metodę, jeśli jest stosowana przez przeciwnika.

7. Bandwagon (efekt śnieżnej kuli) – bazuje na tym, że ludzie niemający własnego zdania chętniej podłączają się pod większość. Ludzie są szczęśliwi będąc w grupie „myślących tak samo jak oni” i przy tej okazji są bardzo podatni na subtelną manipulację. Mówiąc krótko, przestają myśleć samodzielnie.

Źródła zdjęć: ohme.pl

Polub bloga na Facebooku: Spinning Top

Zobacz też: Rodzaje elektoratu

By | 2020-04-19T16:32:16+00:00 19 kwietnia 2020|0 komentarzy

About the Author:

Kamil Cywka
Tłumacz, lektor, publicysta-amator, pisarz. Autor powieści pt. „Bękart”. Konserwatysta, leseferysta, wolnorynkowiec. Interesują mnie głównie dziedziny takie jak historia, filozofia, polityka, ekonomia, ideologie, doktryny oraz sprawy społeczne. Na The Spinning Top Blog staram się poruszać tematy pomijane w mediach głównego nurtu oraz promować wolność, samodzielne myślenie i świadome życie we wszystkich jego aspektach.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.