Polityka, gospodarka, historia, ideologie, sprawy społeczne.

Fenomen Göbekli Tepe

//Fenomen Göbekli Tepe

Fenomen Göbekli Tepe

Odkrycie Göbekli Tepe w południowo-wschodniej Turcji wywróciło do góry nogami nasze spojrzenie na historię człowieka. Do niedawna sądzono, że przejście człowieka z trybu życia zbieracko-łowieckiego do trybu osiadłego to zasługa rolnictwa. Göbekli Tepe pokazało, że była to potrzeba kultu. Czyli najpierw powstała świątynia, potem rolnictwo, a dopiero potem miasta.

Göbekli Tepe to zespół około 20 kręgów (przy czym do 2009 r. przebadano tylko około 5% terenu) otoczonych ścianami połączonymi ze sobą megalitycznymi słupami ważącymi od 10 do nawet 50 ton (wyobraźcie sobie „przenoszenie” tego z pobliskiego kamieniołomu bez żadnego sprzętu czy maszyn). Słupy te mają precyzyjnie opracowaną formę i są zdobione dekoracjami wymagającymi znakomitego warsztatu i wybitnego talentu artystycznego. Ślady działalności rolniczej znaleziono dopiero w najwyższej i najmłodszej warstwie tego stanowiska archeologicznego.

Göbekli Tepe to okres około 10 000 lat BC. Dla porównania mury Jerycha to 8000 BC, piramidy w Gizie to ok. 2500 BC, a pałacowa kultura minojska ok. 1500 BC.

Budowa tego „sanktuarium”, do którego zmierzały pielgrzymki z odległości nawet do 150 km, wymagała od ludzi dysponujących jedynie narzędziami kamiennymi zupełnie niewyobrażalnego wysiłku fizycznego i organizacyjnego, planowania inwestycji w perspektywie dziesiątek lat, sprawnego zaopatrzenia w żywność w erze przed rolnictwem i hodowlą zwierząt oraz rozwiązania problemów transportowych niełatwych nawet dla współczesnej techniki. Według badaczy najstarsze warstwy nie spełniały żadnej praktycznej funkcji (mieszkalnej czy rolniczej), a więc przyczyna ich budowy musiała być inna.

Dlaczego ludzie, którzy nie znali ceramiki, koła, metalurgii, pisma, rolnictwa, hodowli zwierząt, prawa czy kodeksów moralno-etycznych podjęli tak nadludzki wysiłek, w oczywisty sposób wbrew ich interesowi biologicznemu, by zbudować coś, co nie spełniało żadnej praktycznej funkcji? Odpowiedź może być tylko jedna: potrzeba transcendencji (najwyższa w piramidzie potrzeb Masłowa) jest głęboko zakorzeniona w naturze ludzkiej i mylą się ci, którzy twierdzą, że człowiek nie potrzebuje duchowości.

Źródła zdjęć:
1. eturbonews.com

Polub bloga na Facebooku:
http://www.facebook.com/thespinningtopblog

Zobacz też: Bulla „Sublimis Deus” i jej znaczenie

By | 2018-11-25T08:57:43+00:00 25 listopada 2018|2 komentarze

About the Author:

Kamil Cywka
Tłumacz, lektor, komentator, pisarz. Autor powieści pt. „Bękart” oraz zbioru wierszy pt. „Miłość, miasto, mrok”. Konserwatywny liberał. Interesują mnie głównie dziedziny takie jak historia, polityka, ekonomia, ideologie i doktryny oraz sprawy społeczne. Na The Spinning Top Blog staram się poruszać tematy pomijane w mediach głównego nurtu oraz promować wolność, samodzielne myślenie i świadome życie we wszystkich jego aspektach.

2 komentarze

  1. Leszek Kawalec 19/04/2020 w 3:32 pm - Odpowiedz

    Gratulacje, Kamil! Super artykuł i pomysł na blog!

    • Kamil Cywka
      Kamil Cywka 19/04/2020 w 4:09 pm - Odpowiedz

      Dziękuję, Leszku! Na kamilcywka.pl zamieszczam wybrane wpisy, a bieżące wydarzenia polityczne i gospodarcze komentuję na fb. Pozdrawiam Cię serdecznie!

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.